مصطفی اسماعیل

طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرح?م

چهار تلاوت تصو?ر? کوتاه و بس?ار قد?م? از استاد مصطف? اسماع?ل که در دهه شصت م?لاد? و در حضور رئ?س جمهور کشور مصر، جمال عبدالناصر تلاوت شده است:

 

1.سوره آل عمران 104-102 / روز 9 سپتامبر سال 1961 م?لاد?

http://www.aparat.com/v/O2dH9

 

2.سوره ق 45-39 / روز 22 جولا? سال 1966 م?لاد?

http://www.aparat.com/v/dYT0r

 

3.سوره اسراء و علق / قاهره، مراسم افتتاح ع?دالعلم، سال 1967 م?لاد?

http://www.aparat.com/v/bLcCl

 

4.سوره آل عمران 174-171 / شهر المنصورة، 18 آور?ل سال 1968 م?لاد?

http://www.aparat.com/v/vRFrM

 

نکته عج?ب و ناراحت کننده در مورد ا?ن تلاوت ها ا?ن است که ؛ للأسف لم یظهر الشیخ فی الکادر التلاوة!!، ?عن? ف?لمبردار محترم در طول تلاوت، به خودشان زحمت ندادند که حت? ?ک لحظه هم تصو?ر? از قار? مراسم بگ?رند و فقط تصو?ر جناب رئ?س جمهور و مسئول?ن و جمع?ت حاضر  د?ده م? شود!!!

 

تصو?ر? نادر از استاد مصطف? اسماع?ل در حضور جمال عبدالناصر-سال1969 م?لاد?

 

نظرات (۱۶)

  • پا?گاه قرآن? و فرهنگ? ترت?لا
  • سلام.ا?ن وبلاگ بر پا?ه نشان دادن ز?با?? هر چه ب?شتر هنر تلاوت قرآن کر?م است و نبا?د دوستان به مسائل حاش?ه ا?? بپردازند....
  • محمد حس?ن ام?ن?
  • سلام. به خاطر مطلب خوب شما متشکرم.
    ب? صبرانه منتظر پست ها? ب?شتر? از استاد مصطف? اسماع?ل هستم.
    سلام.تلاوت ها? قشنگ? بودند اما ب 2 دل?ل با?ست? تاسف خورد؛اول ا?نکه تصوبر? از استاد گرام? جناب مصطف? اسماع?ل د?ده نشد و دوم ا?نکه مدت زمان تلاوت حضرت استاد بس?ار بس?ار کوتاه بودو جناب مصطف? فرصت منسجم ساز? و شکل دادن ب تلاوت شان را نداشتند.هرگاه ک مردم از ا?شان تلاوت ن?م ساعت و ?ا کمتر درخواست م? کردند ب آنان م?گفت؛ تلاوت راد?و??(تلو?ز?ون?) ن?م ساعت؛تلاوت مصطف? اسماع?ل ن?ست.روح استاد قر?ن رحمت اله? باد.
  • قار? ب?دار? اسلام? استاد محمد صد?ق منشاو
  • می بینیم استاد منشاو? حت? در تلاوت ?ک دق?قه ا? از سوره ال عمران که دو تا نصف ا?ه تلاوت کرده چقدر ز?با تلاوت کرده و در تمام تلاوت ها? چند دق?قه ا? استود?و?? طور? تلاوت کرده که اختلاف بس?ار کم? با تلاوتها? مجلس? ?ک ساعته اش داره که ا?ن خصوص?ت ?ک? از مزا?ا? تلاوت استاد منشاو? است چرا که نه تنها برا? او مجلس? و استود?و?? تفاوت? ندارد بلکه تلاوت در اتومب?ل و نزد فقط راننده اش و ن?ز تلاوت در ن?مه ها? شب در منزلش ن?ز برا?ش فرق ندارد لذا در زندگ?ش گفته شده ن?مه شبها با صدا? بلند در منزلش به تلاوت م? پرداخت که گاه? مردم ن?مه ها? شب برا? شن?دن صدا?ش به مسجد ز?ر منزلش م? امدند تا جا??که در زندگ?ش نقل شده شب? نتوانست ن?مه شب طبق عادتش بلند قران تلاوت کند چون درد و ب?مار? غلبه کرده بوده که حالش بهم م? خورد و به ب?مارستان منتقل م? شود
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • با سلام خدمت دوست عز?ز احسان اولا از شما م? خواهم زحمت بکش?د و منبع مطلب اقا? کمال نجم? که نکته مورد نظر قرار داره رو بزار?د من خ?ل? گشتم پ?دا نکردم
    دوم ا?نکه اگر جواب? داده م? شود فقط بخاطر توض?ح و اطلاع ب?شتر است و با کمال احترام به دوست عز?ز همچن?ن با کمال احترام به استاد مصطف? اسماع?ل
    نکته دوم ا?نکه در ا?نجا مقطع? از تلاوت استاد منشاو? قرار داره که اخر?ن ضبطش بوده شا?د چند روز? به وفاتش نمانده بوده در ضعف و درد ناش? از ب?مار? تلاوت کرده اما ه?چ صدا?ش تغ??ر نکرده و ن?ز دشمنان و حسودان و ?ا ارباب زر و زور م? خواستند استاد را مسموم کنند با همه احترام? که برا? استاد مصطف? اسماع?ل قائل?م ول? ا?ن منطق? به نظر نم? رسه که رفتار د?گران آن چنان اثر کند که فرد دچار مشکل عصب? شود و صدا?ش تغ??ر کند مخصوصا گفته شده در جوان? استاد بوده اگر قرار است صدا? کس? بخاطر حسودان تغ??ر کند بود مخصوصا با توجه به ب?مار? طولان? حدود 4 ساله استاد منشاو? با?د ب?شتر صدا? او تغ??ر م? کرد
    در حال?که به شهادت عبدالوهاب موس?ق? دان مصر? حت? صدا? خسته و گرفته (صوته المبحوح و المتعب) منشاو? ز?باست
    که ا?ن خصوص?ت را م? توان هم در سبک و هم در صدا? منشاو? ?افت که صدا? قار? در همه حالات
    1- ز?با?? صدا در تمام حالات-در حالات مختلف صحت و ب?مار? جسم? و روح? صدا? استاد در تمام? حالات ز?باتر?ن است حت? وقت? ب?ن? اش بر اثر گر?ه گرفته که در تلاوت ا?ات اخر?ن سوره علق م? ب?ن?م و در شدت ب?مار? بازهم ز?باست
    2- ز?با?? صدا در همه انواع تلاوت- از مصحف مرتل و مصحف مجود و استود?و?? و محفل? و تلاوت نزد راننده و تلاوت به تنها?? در منزل ز?با است و ز?با?? صدا?ش مختص تلاوت محفل? ن?ست و همه انواع تلاوت استاد بهتر?ن است تلاوتها? محفل? و استود?و?? استاد منشاو? کمتر?ن اختلاف را دارد و همه ز?باست تا جا??که رو? تلاوتها? استودو??ش صدا? جمع?ت گذاشته م? شود که در باره کمتر قار? انجام شده
    3- ز?با?? صدا در همه حالات از قرار و جواب و جواب جواب - قرار منشاو? به ز?با?? جوابش است قرارش اخاذ و گ?را و اس?ر کننده دلهاست و اوجش همانند فرمانده ا? پرقدرت است
    4- صدا در همه حالات تلاوت از کوتاه? و بلند? -استاد منشاو? حت? در تلاوت حدود ?ک دق?قه اش هم ز?با تلاوت م? کند

    موفق و مو?د و سلامت باش?د
  • ادامه پاسخ نظر قبل
  • به نظرم مقا?سه صدا? منشاو? و مصطف? ب? معن? هست، ا?ن نکته رو در نظر بگ?ر?د که استاد منشاو? فقط چهل و چند سال زندگ? کردند در حال? که استاد مصطف? ب?ش از هفتاد سال ح?ات داشتند، چه بسا اگر استاد منشاو? هم عمر طولان? تر? داشتن صداشون تغ??ر م? کرد.

    ا?ن که صدا? استاد مصطف? بعد از دوره جوان? تغ??رات ز?اد? کرده اظهر من الشمس هست و فقط کاف?ه ?ک? از معدود تلاوت ها? ضبط شده از استاد مصطف? اسماع?ل در دهه چهل رو بشنو?د، برا? نمونه مقطع? از قد?م? تر?ن تلاوت? که از استاد موجود هست (سوره حج-1945) رو م?ذارم
    http://s5.picofile.com/file/8134959668/mustafa_haj.mp3.html

    آخر?ن تلاوت ضبط شده از استاد رو هم در ا?ن پست گذاشتم و م?تون?ن بشنو?ن و مقا?سه کن?ن (البته خودم تلاوت ها? استاد در اواخر عمر رو که صدا? پخته تر? دارن ب?شتر دوست دارم) :
    http://mustafa-ismail.blogfa.com/post/33

    مطلب آخر هم ا?ن که مشکلات? که برا? استاد مصطف? اسماع?ل ا?جاد کردند خ?ل? معروف هست، از اقدامات? که برا? جلوگ?ر? از ورود استاد به قصر ملک فاروق انجام دادند گرفته تا اعتراضات ز?اد? که نسبت به تلاوت استاد در راد?و (قبل از امتحان دادن) م?شد، و ?ا ماجرا? معروف? که نقل شده ?ک? از افراد? که در اعزام قراء به خارج از کشورمصر فعال?ت م? کرد، دعوت ها?? که از طرف کشورها? د?گه برا? مصطف? م?ومد رو به اسم خودش تغ??ر م? داد!!!
    داستان رئ?س جمهور فق?د مصر و استاد محمد صد?ق منشاو? داستان جالب و آموزنده ا?ه.?کبار که جمال عبدالناصر شخص? رو م?فرسته و استاد منشاو? رو دعوت م?کنه که در حضور رئ?س جمهور تلاوت کنه.اون شخص به استاد م?گه که سعادت تلاوت در حضور رئ?س جمهور نص?ب شما شده.و استاد منشاو? در جواب م?گه:چرا نم?گ? سعادت شن?دن تلاوت قرآن با صدا? منشاو? نص?ب رئ?س جمهور شده؟!و دعوت رئ?س جمهور رو رد م?کنه.
    ?ک? از تلاوتها? استاد منشاو? در حضور رئ?س جمهور مصر و مهمانش رئ?س جمهور عراق هم داستان جالب? داره.استاد سوره مبارکه صف رو برا? تلاوت انتخاب م?کنه (ا? کسان?که ا?مان آورده ا?د چرا چ?ز? م?گو??د که به آن عمل نم?کن?د؟نزد خداوند گناه بس?ار بزرگ? است که چ?ز? بگو??د که به آن عمل نم?کن?د!)
    روح استاد منشاو? و استاد مصطف? اسماع?ل قر?ن رحمت اله?.
    سلام ب دوست خوب خودم آقا مصطف? و سا?ر برادران قرآن?.جناب قار? ب?دار? اسلام? در نظرات خو?ش تلاوت ها? چند دق?قه ا? استاد منشاو? را ستودند؛من ن?ز صوت ز?با? مرحوم منشاو? را م? ستا?م و معتقد هستم بهتر?ن مقلدان استاد منشاو? از ا?شان بس?ار بس?ار بس?ار عقب هستند.و اما درباره قار? نابغه و خورش?د درخشان آسمان تلاوت؛استاد کب?ر؛اکبرالقرا ش?خ مصطف? اسماع?ل(رض? الله عنه) با?د بگو?م ک ا?شان اگر اصرار ب تلاوت طولان? داشتند ب خاطر توانا?? و تسلط ب? نظ?رشان بر الحان بود و از طرف? ا?شان صوت ز?با?شان را برا? تلاوت ها? طولان? تمر?ن داده بودند و هرچه زمان تلاوت شان افزا?ش م? ?ابد جواب و جواب جواب را بهتر اجرا م?کنند.روزنامه نگار مصر? آقا? کمال نجم? ک کتاب ح?اة الش?خ مصطف? اسماع?ل تحت ظل القرآن را ب رشته تحر?ر آورده درباره ا?ن ستاره پر فروغ م? نو?سد:مشکلات پ? در پ? ک حسودان برا? استاد درست م?کردند تاث?ر بسار مخرب? بر اعصاب ش?خ مصطف? گذاشت و باعث شد صدا? ز?با و لط?ف حضرت استاد در سن?ن جوان? جا? خود را ب صدا? ب ظاهر خشن بدهد.اما استاد صوتشان را مز?ن ب پختگ? خاص? نمود. شاد? روح استاد ؛ اللهم صل عل? محمد و آل محمد.
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • نکته د?گر شا?د برخ? مخالفت ها بخاطر قواعد و احکام بوده که استاد مصطف? اسماع?ل مورد نقد متخصص?ن قرائت بوده تا جا?? که پسرش م? گو?د:
    بالرغم من ذیوع صیت الشیخ مصطفى إسماعیل فی أنحاء مصر وخارجها إلا أن الشیخ محمد رفعت کان یعترض أحیاناً على قراءته لکثرة أخطائه ونصحه بضرورة القراءة مرة أخرى على الشیخ عبد الفتاح القاضی شیخ عموم المقاریء ومعلم القراءات .. فهل کان لک یغضب الشیخ مصطفى من الشیخ محمد رفعت؟
    ** لقد حکى لی والدی بالفعل عن لقاءاته بالشیخ محمد رفعت وکما ذکرت لک من قبل أن الشیخ محمد رفعت عندما ألتقى والدی أول مرة نصحه بأن یقرأ على أحـد المشایخ الکبار بالمسجد الأحـمدی بمدینة طنطـا وبالفعل فقد تعـهده الشیـخ محمــود حشیش شیخ المحفـظین والمعلمین لأحکـام القرآن فی ذلک الوقت إلا أن الشیخ مصطفى لم یستمر فی دراسته فی المعـهد بل ترکه وتفرغ لإحیاء السهـرات واللیـالی والمآتـم وإنصرف عن الدراسة وعندما کانا یلتقـیان هو والشیخ رفعـت کان یذکره دائماً بأنه أول من تنبأ له بمستقبل عظیم فی خـدمة القـرآن بعـذوبة صـوته قائلاً: الحمد لله فـقد أصبـحت الیوم ذو شأن عظیم وأصبح صوتک هو الصوت الممیز وصاحب المدرسـة الجدیـدة والفریـدة ولکنی لازلت أنصحـک بأن تراجع قراءتـک على الشیخ عبد الفتـاح القــاضی فکان الشیـــخ مصطــفى یفرح کثیراً بل یسعد بتوجیهات الشیخ محمد رفعت ولا یعتبرها إنتقاصاً من قدره أو نقداً له , فذهب إلى الشیخ القاضی والذی کان قد سمع عنه وأستمع إلیه فی الإذاعة فعشـق صوته فأخذ یلازمه أینـما ذهب لیبــیـّن له أوجه القصور فی قراءته فبدأ یحـسن من آداءه حتى أطمأن الشیخ القاضـی على قراءتـه وطمأنه علیها فشـکر له وللشیخ محمد رفعت حبهما وتقدیرهما وغیرتهما علیه فکان لک من قبیل الحب فی الله بینهم جمیعاً.
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • در باره تغ??ر صداهم دو نکته است اول ا?نکه باد قار? قران بقدر? محکم باشد که حسادت ها و بدتر رو? اعصابش اثر نگذارد بعد هم تغ??ر صدا به هر دل?ل? عارض شده باشد باعث ضعف قرائت م? شود و قار? فقط محبور است رو? لحن و مقامات تک?ه کند
    که دو مشکل دارد اول ا?نکه مقلد?نش ناخوداگاه مقدار? از خش صدا را تقل?د م? کند و به ز?با?? صدا?شان ممکن است اس?ب بزند دوم ا?نکه تا رد?ف ها? کاف? لحن? را در نظر نداشته باشند نم? توانند در هرشرا?ط? تلاوت کنند و ا?ن ?ک امت?از استاد منشاو? است که اولا صدا?ش لطافت و زنگ و طن?ن دارد دوم ا?نکه در هر شرا?ط? و هر مقدار? م? تواند به راحت? و ز?با?? تلاوت کند
    بازهم از محضر شما عذر م? خواهم و خواهش م? کنم ا?ن نقد از استاد مصطف? اسماع?ل را به ه?چ وجه جسارت به خودتان نگ?ر?د و دلخور نشو?د بهرحال ا?ن نقد ها هست که سازنده است و شما چ?ز? م? گو??د و ما چ?ز? د?گر م? گو??م البته اگر صلاح ندان?د م? توان?د پ?ام ها را تا??د نکن?د
    اتفاقا اگر از استاد منشاو? هم نقد شود بنده نه تنها ناراحت نم? شم بلکه استقبال هم م? کنم که اشکالات شخص? و تقوا?? و عملکرد و تلاوت و صدا و لحن استاد منشاو? همه و همه گفته شود ز?را من ه?چ تعصب? رو? استاد منشاو? ندارم و اگر بدانم اشکلات? داشته و د?گران از او بهتر بودند قطعا م? پذ?رم که ب? دل?ل از کس? تعر?ف نکرده باشم
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • البته همه مطالب? که گفتم به ا?ن معنا ن?ست که به غ?ر استاد منشاو? توجه نشود بلکه به نظرم ?ن که در ابتدا? تقل?د همه با?د از استاد منشاو? قران را ?اد بگ?رند بعد به اسات?د د?گر رو? ب?اورند به دلا?ل مختلف
    1- خضوع و خشوع و روح تلاوت استاد منشاو? که در ه?چ قار? ن?ست
    2- تقوا? فرد? قطعا کس? که اعتقاد به واجبات? مثل حجاب ندارد با کس? که پا?بند هست فرق دارد
    3- ز?با?? صدا و لحن در همه انواع تلاوت که در ه?چ قار? د?گر? ا?ن خص?صه وجود ندارد
    4- حسن اداء با?د هر قار? اول با استاد منشاو? قران را ?اد بگ?رد که تحو?د صح?ح در ذهنش ملکه شود چون هر چه باشد تحو?د استاد? مانند مصطف? اسماع?ل به خوب? منشاو? ن?ست جز خل?ل حصر? که انهم چون ساده م? خواند ز?اد نم? تواند مورد تقل?د شود
    5- از همه مهتمر روح?ه انقلاب? بوده و نفس حکام جور و روح?ه ضد صهون?ست? استاد منشاو? است
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • اینجا مقطع کوتاهی از آخر?ن تلاوت استاد منشاو?
    http://shehata-alminshawy.blogfa.com/post/179

    ا?نجا هم مقطع مستق?م
    http://s5.picofile.com/file/8134848484/%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%88%DB%8C_%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA_%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D9%82%D9%85_%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A9_%D9%88%D8%A7%D8%B5%D8%A8%D8%B1_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D8%A7_%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D8%A8%DA%A9.mp3.html
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • از توض?حات ممنونم
    کتاب? که گفت?د در نت ن?ست؟ ?ا اصل عرب?ش ل?نک نداره؟ تو? نت نم? شه پ?دا کرد؟ اگر رو? نت هست لطفا ل?نکش رو بد?د اگر هم فقط کتابه که ه?چ

    اما مسئله تغ??ر صدا بله درسته استاد منشاو? زود از دن?ا رفتن اما شما گفت?د در جوان? صدا? استاد مصطف? اسماع?ل تغ??ر کرده طب?ع? است سن 49 سال را جوان نم? گو?ند
    علاوه بر ان اسنان با?د ا?نقدر سعه صدر داشته باشد و نبا?د بخاطر ناملائملات دن?ا اعصابش بهم بر?زد
    مگر مصطف? اسماع?ل قار? ملک? نبوده پس چطور از ورود به قصر ممانعت م? شده؟
    چرا با او مخالفت م? شده؟ البته حسادت را که نسبت به استاد منشاو? به بدتر?ن شکل انجام دادن تا جا??که قصد کشتنش را داشند
    البته مقدار? از مخالفت ها عل?ه مصطف? اسماع?ل بخاطر ا?ن بود که برخلاف بق?ه قراء همسر و دخترانش ب? حجاب بودند و حت? همسرش ب? حجاب پ?انو م? زده و ا?نکه پسرانش را اروپا فرستاده و دخترانش را درمدرسه امر?کا?? ثبت نام کرده و چ?رها? از ا?ن قب?ل که باعث حساس?ت سا?ر قراء م? شده

    آنچه که مسلم است که با کمال احترام به همه قراء ه?چ کدام از قراء مصر? مشهور تقوا و پره?زکار? و خضوع و خشوع و تلاوت معنو? و تاث?ر گذار همانند استاد منشاو? نداشتند اصل تلاوت معنو?ت خوف و خش?ت از خداوند و تاث?ر معنا?? قران است نه فقط صوت ز?با نه فقط بکار گ?ر? الحان ز?با
    پاسخ:
    پاسخ: با عرض معذرت با?د بگم ا?ن قضاوت ها? سطح? شما واقعا خنده دار هست. با دو تا عکس که در ا?نترنت د?د?ن دل?ل حسود? بق?ه نسبت به استاد رو کشف کرد?ن؟؟!!
    توص?ه م? کنم فا?ل صوت? زندگ? نامه استاد مصطف? رو گوش بد?د، که در مورد مشکلات? که برا? استاد ا?جاد م? کردند و حسادت ها?? که نسبت به ا?شان م?شد تا حدود? توض?ح داده
    http://s5.picofile.com/file/8119163768/Mostafa_Esmaeil.mp3.html
    سلام خدمت برادر عز?ز خودم آقا مصطف? و هم چن?ن برادران عز?ز؛عل? الخصوص قار? ب?دار? اسلام?.در جواب جناب قار? ب?دار? اسلام? با?د عرض شود ک کتاب زندگان? ش?خ مصطف? اسماع?ل در سا?ه قرآن کر?م(ح?اة الش?خ مصطف? اسماع?ل تحت ظل القرآن) نوشته روزنامه نگار مصر? آقا? کمال نجم? را جناب آقا? صدر زاده از سفر مصر برا? ر??س محترم شورا? عال? قرآن آورده اند و آقا? سع?د ملا حس?ن? ترجمه نموده است.(الان کتاب جلو چشمم هس و هر چ م? نو?سم در کتاب درج?ده گرد?ده است)محمد عاطف مصطف? اسماع?ل درباره ا?ن کتاب م? گو?د:ا?ن کتاب تصو?ر? صح?ح و موثق از مرحوم پدرم؛ب عنوان ?ک انسان و ?ک قار? در ذهن ترس?م م? کند.
    شما گو?ا تلاوت ها? ز?با? استاد مصطف? در استد?و را نشن?ده ا?د"ان شاالله آقا مصطف? تلاوات استد?و?? ا?ن نابغه تکرار نشدن? را خواهند گذاشت."محمد عبدالوهاب:عنصر بداهه خوان? در تلاوت ش?خ مصطف? اسماع?ل در واقع نشان دهنده نبوغ و? است و ابتکار دایم? او ن?ز از هم?ن نبوغ و صوت ب? همتا?ش سر چشمه م? گ?رد.وقت? عبدالوهاب ک با بزرگان? چون ش?خ رفعت و عل? محمود هم عصر بوده چن?ن سخن? درباره ا?ن استاد بزرگ بر زبان م?راند ب سهولت م?توان?م منزلت حق?ق? ا?شان را در?اب?م.
    تمام? اسات?د ا?ران بر ا?ن عق?ده اند ک صدا? استاد مصطف? از جوان?(سوره حج در مسجدالحس?ن؛1945) تا وفات(1978) تغ??رات بس?ار داشته و استاد در هر دوره از عمرشان صدا? جد?د داشتند و آقا? کمال نجم? علت آنرا مشکلات زندگ? استاد م? داند.چرا که استاد روح?ه لط?ف و احساسات? داشتند و مشکلات? ک حسودان برا? ا?شان فراهم م? کردند باعث نارحت? اعصاب و تاث?ر مخرب بر صدا? ز?با?شان شد.هنگام? ک عال?ه (ملکه عراق)در گذشت؛از قصر پادشاه عراق با مصر تماس گرفته شد و استاد مصطف? اسماع?ل و استاد شع?شع برا? تلاوت ب بغداد دعوت ب عمل آمد؛اما مسول?ن؛ عبدالفتاح شعشاع? را ب جا? مصطف? فرستادند و اصلا استاد کوچکتر?ن اطلاع? نداشت. پس از بازگشت شعشاع? و شع?شع مجله الاذاعه از ا?ن ماحرا پرده برداشت اما ش?خ مصطف? کوچکتر?ن اهم?ت? نداد.خداوند ب من و شما برادران توف?ق حضور در آستان قرآن عطا فرما?د.
    پاسخ:
    پاسخ: با اجازه آقا احسان و در تکم?ل فرما?ش ا?شون چند مطلب رو عرض کنم،
    به نظرم مقا?سه صدا? منشاو? و مصطف? ب? معن? هست...
    ادامه در کامنت بعد?
    حمدلله على سلامتک
    پاسخ:
    پاسخ:
  • قار? ب?دار? اسلام? استادمحمدصد?ق منشاو?
  • با سلام و عرض احترام اولا من قصد بحث ندارم چون واقعا صح?ح ن?ست وارد مراء بش?م تا ا?نجا هم کار خوب? نکردم چ?زها?? در باره استاد مصطف? اسماع?ل گفتم از شما عذر م? خواهم برا? روشن شدن مطالب? را گفتم
    اولا که من به ?ق?ن علت حسادت را دو تا عکس نگفتم بلکه م? ب?ن?د که گفتم استاد منشاو? هم دچار حسادت بوده تا جا?? که قصد کشتنش را داشتند طب?ع? است که همسر و دختر استاد منشاو? که ب?حجاب نبوده فقط گفتم احتمال دارد برخ? مخالفتها بخاطر ا?ن موضوع باشد البته پسرشان هم به ا?ن مسئله اشاره م? کنند و م? گو?د:
    متحضر جدا فهو لم یکن من المشایخ المتحجرین وکان لا یجلس معهم على الإطلاق ولا هم یجلسون معه،کان یحب العلم کثیرا حیث أرسل أبناءه الذکور إلى الدول الأوروبیة لکى یتقلوا العلم هناک وأدخل أخوتى البنات مدرسة «الأمریکان کولیدج» حیث کانت مدرسة داخلیة وکان لا یراهن سوى فى الاجازات،وکان الشیخ یشجع بناته على لعب التنس والبیانو فقد قام بشراء بیانو کبیر فى منزلنا حتى یتدربن ویتعلمن علیه الموسیقى ولم یجبر أحداهن على ارتداء الحجاب،وکان مؤمنا بأن الإیمان وحده لا یکفى ولابد لابن آدم من العمل الصالح الذى ینفعه وکان مقتنعا بأن الدین الصحیح هو المعاملة الطیبة مع الناس،
    که ا?شان متجدد بود و با افراد متحجر نست و برخاست نم? کرد و انها هم با او ارتباط نداشتند و پ?انو خر?د و دخترانش را مو?س?ف? تعل?م م? داد و دخترانش را به مدرسه امر?کا?? فرستاد و به حجاب امرشان نم? کرد و معتقد بود ا?مان به تنها?? کاف? ن?ست و انسان با?د به نفعش هم کار کند و با مردم به خوب? رفتار کند.
    پاسخ:
    پاسخ: سلام. قصد بحث ندار?ن که ا?ن قدر مطلب م? نو?س?ن، خدا م?دونه اگه قصد بحث داشته باش?ن چ? م?شه؟!!، ول? من اصلا وقت و حوصله بحث کردن ندارم، و باز هم م?گم تمام ا?ن بحث کردن ها ب? فا?ده هست، چون شما ب?شتر دار?ن رو? شخص?ت ا?ن قرا مانور م?د?ن و ?ک? رو باتقوا و اسوه اخلاق و.. د?گر? رو ب? بندوبار م?دون?ن. اما به هرحال همه ا?ن ها از برادران اهل سنت بودن و ما فقط به خاطر هنر? که در انجام دادن تلاوت ها? دلنش?ن و تاث?رگذار داشتن به آن ها علاقه دار?م و بس.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی